Przejmowanie pewnych ról przedmiotu matematyka przez informatykę


Warto wszystkim posługującym się technologią w edukacji polecić poznanie ważnych słów napisanych przez wybitnego dydaktyka Andrzeja Walata w książce wydanej przez OEIiZK pt; „Zarys dydaktyki informatyki”. Szczególnie z tą pozycją powinni zapoznać się nauczyciele informatyki.
W swojej książce A. Walat pisze, m. innymi, „Jednym z najważniejszych i niekwestionowanych zadań szkoły jest przygotowanie młodzieży do życia w realnym świecie społecznym i przyrodniczym. Z tej perspektywy bardzo ważne są dwie umiejętności:
- umiejętność skutecznego komunikowania się,
- umiejętność budowania modeli i posługiwania się modelami do opisu zjawisk oraz rozwiązywania problemów.
Te dwie umiejętności były potrzebne człowiekowi od zawsze, ale we współczesnym świecie nabierają one szczególnego znaczenia.
W tradycyjnej szkole rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się było głownie – choć nie wyłącznie – zadaniem lekcji języka ojczystego".
i dalej pisze:
"Kształcenie umiejętności budowania modeli i posługiwania się modelami do opisu zjawisk oraz rozwiązywania problemów było w tradycyjnej szkole głównym zadaniem drugiego podstawowego przedmiotu – matematyki.
Nie dla wszystkich jest to oczywiste, ale nawet kiedy modelowanie nawet nie było zapisane w sposób jawny w obowiązujących programach szkolnych to i tak występowało w nich od zawsze np. zastępując zbiór 5 jabłek  abstrakcyjnym modelem liczbą 5. Dotychczas to głównie matematyka oferowała język i metody opisu świata, modelowania zjawisk przyrodniczych i ekonomicznych. Był to przede wszystkim język wyrażeń algebraicznych, równań i nierówności. Współczesna informatyka i technika oferuje nowe środki opisu i komputerowego modelowania rzeczywistości oraz rozwiązywania problemów. Uczeń w nowoczesnej szkole musi je poznać tak samo jak uczeń w tradycyjnej szkole musiał się nauczyć posługiwać równaniami. Powyższe stwierdzenia nie oznaczają wcale, że tradycyjne przedmioty mają być zastąpione przez nowe: TI i informatykę lub mają stracić znaczenie. Oznaczają tylko, że język słów nie jest jedynym językiem komunikacji, a język równań jedynym językiem modelowania rzeczywistości. Dysponujemy nowymi, równie ważnymi środkami i uczniowie w nowoczesnej szkole muszą je sobie przyswoić. To są oczywiste prawdy, ale jeszcze bardzo daleko do ich powszechnego zrozumienia i akceptacji”.